Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Csökkenő pálinka eladások

Judit
2020. 05. 25. 15:13:52
Csökkenő pálinka eladások

2019-ben 60%-kal csökkent a kereskedelmi pálinka értékesítés. Ez őrült nagy szám! Néhány napja már írtam a bérfőzési mennyiségek visszaeséséről, és most egy engem még inkább érintő jelenségről írok: a magyar pálinka jelentős piacvesztéséről. Nemcsak a különleges újdonságok bevezetése vált nehézkessé, mint a Diólikőré, hanem olyan klasszikusok is nehezebben találtak fogyasztóra, mint a Kajszibarack pálinka.

A NETA tehet az egészről

 

A Neta, vagyis a Népegészségügyi Termékadó 2019-es bevezetése a pálinka termékekre újabb nagy ütést jelentett számunkra, kereskedelmi pálinkakészítők számára. A jelentős adóteher olyan mértékben megemelte az amúgy is magas költség előállítható pálinkák polci árát, hogy a vásárlók inkább a kommersz italok irányába fordultak, vagy jelentősen csökkentették vásárlásaikat. Ha számokban akarjuk kifejezni, akkor a 2018-as 5,6 millió palack félliteres (50% alkohol tartalmú) pálinka helyett 2019-ben csupán 2,24 millió palack fogyott. Gyakorlatilag a piacunk drámai módon összezsugorodott, és ezt az idei koronavírus járvány csak tovább zsugorítja.

Persze, nem csupán a NETA emeli az árakat. Az elmúlt évekbe új lendületet vett a munkaerő bérnövekedése – azt hiszem ezt nem kell bemutatnom, ezt mindenki tudja, de ami talán nem olyan publikus, az a gyümölcs, mint pálinkaalapanyag árának töretlen emelkedése. Ennek oka, hogy a termelők költségei is dinamikusan emelkednek, amíg pedig a klímaváltozás miatt a termésátlagok egyre rosszabbak. Szerintem mindenki tudja, hogy a tél végi, tavaszi időszakban tele vannak a Híradók a TV-ben azzal, hogy éppen hol melyik gyümölcsfa fagyott el.

Áfacsökkentés, mint megoldás

 

Mi lehet a megoldás? A Magyar Pálinka Lovagrend most végre előállt egy javaslattal, ami talán a helyére teheti az élelmiszerboltok polcon lévő röviditalok egyenlőtlen versenyhelyzetét a hazai pálinkával szemben. Ez pedig nem más, mint a pálinka ÁFÁ-jának csökkentése. Hiszen annyi más élelmiszeripari termék kapta már meg az 5%-os Áfakulcsot, miért ne kapná meg ugyanezt a pálinka is. A javalat már a szakminisztérium asztalán van, és minden pálinkakedvelő reménykedve várja a pozitív döntést. Nekem sincs más dolgom, és is reménykedem és iszom egy szilvát.

Tartalomhoz tartozó címkék: Kereskedelmi pálinka